“Ik wil scheiden maar durf het niet zo goed. Ik ben aangehouden voor diefstal en ben bang dat het gevolgen heeft voor de omgangsregeling met mijn kinderen”, zegt een dame in gebrekkig Nederlands half fluisterend door de telefoon.
Dat klinkt niet goed denk ik bij mezelf en proef de angst van de moeder in haar stem. “, Bent u veroordeeld”, vraag ik. “Wat betekent ‘veroordeeld’ vraagt ze. “Dat betekent dat u schuldig bent bevonden van diefstal en daarvoor straf heeft gekregen.” “Ja”, zegt ze met een verdrietige stem.
Dit moet wel heel ernstig zijn denk ik bij mezelf, om het verhaal helder te krijgen vraag ik door, “wat heeft u precies gestolen?” “Ik heb niks gestolen maar het was wel tussen mijn spullen gevonden nadat ik betaald had”, zegt ze. “Waar was dat mevrouw, was dat in een winkel?” “Ja in de Hornbach, ik heb het niet doorgehad, ik vind het zo erg”, vertelt ze bijna huilend.
Jeetje dat moet wel een duur item zijn, schiet er door mijn hoofd. “Mevrouw, was het een duur item?” “Nee € 17,- en ik heb toen een boete van € 50,- gekregen.” Op dat moment dat ze dat zegt voel ik een gevoel van opluchting, ik ben dan wel geen jurist, maar weet zeker dat dit geen nadelige gevolgen kan hebben voor het zien van haar kinderen na de scheiding.
Het liefst zou ik deze mevrouw door de telefoon willen trekken en een knuffel willen geven en zeggen dat het wel goed komt. Als telefoniste is het echter niet de bedoeling dat je je verleidt tot uitspraken over onderwerpen die niet jouw vakgebied zijn. Wat wij van ABS Actual Business Services wel kunnen doen, is betrokken zijn en een luisterend oor bieden en zo adequaat mogelijk handelen.
Groet,
Biby Terlouw
Officemanager